Ushuaihe: het einde van de wereld is nabij;) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu Ushuaihe: het einde van de wereld is nabij;) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu

Ushuaihe: het einde van de wereld is nabij;)

Door: janberkers

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Januari 2011 | Argentinië, Ushuaia

Ola, 

Nu dan een bericht uit de zuidelijkste stad ter wereld: ushuaihe. Slechts 900 km verwijderd van antartica;). Gisteren meer dan 12 uur per bus bezig geweest om dit verre oord te bereiken. Hemelsbreed is de afstand tussen arenas en ushuaihe maar 250 km, maar de bus moet eerst naar het noordoosten rijden om met de ferry het water over te kunnen. Daarnaast zijn er nog 2 obstakels waardoor de reis lang duurt: de gravelgrindwegen onderweg, waardoor de bus maar 50 of 60 km uur door eindeloze vlaktes rijdt. Ik heb regelmatig een fata morgana gezien onderweg: in de veronderstelling dat ik in de verte de kustlijn zag maar dan bleek t weer een eindeloze vlakte te zijn (door weerkaatsing licht lijkt het einde vd horizon blauw).  Daarnaast werkte de grenscontrole ook niet mee: 2,5 uur bij de grens stilgestaan ( ik vraag me nog steeds af waarom - het was niet druk) onderweg ook nog met veerboit geweest: dolfijnen langs de boot zien zwemmen en een pinguin voor mijn neus zien opduiken ( mooi gezicht).Je snapt t: was blij dat ik eindelijk in ushuaihe was, en in argentinie! Want vind de chilenen maar een stug volk: weinig vriendelijkheid ontdekt daar. Maar daar staat tegenover dat ze in chili wel weten wat een goed ontbijt is: was vanmorgen weer even wennen toen ik mijn tanden zette in die zoete croissants (het enige wat er vaak ligt bij ontbijt buffet).
De laatste 150 km voor ushuaihe is wel mooi: jecrijdt dan door vuurland, mooie bossen water en bergen en de avondzon die dan schijnt door de wolken, maakt t een schilderachtig geheel.
Ik werd er vanmorgen aan herinnerd (dank je wel leonne) dat ik over 3 dagen alweer in nl ben. Raar idee, ben pas net aangwkomen in meest zuidelijke stad ter wereld, maar het reistempo in laatste dagen is hoog! Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik maandag al weer voor de klas sta. 
Vandaag een wandeling door her nationaal park terra del fuego gemaakt en vanmiddag met een kano over t water gevaren. Het meest indrukwekkende moment: een condor (roofvogel -spanwijdte vleugels 3 meter) laag zien overvliegen en daarna vlak vooe ons zien landen. We konden m tot 5 meter naderen, en hebben hem aangestaard: wat een grote vogel zeg! Als je er vlak voor staat krijg je pas echt door wat voor reus het is;)  Nog eens iets anders dan de huismus;)

Morgen een tocht over t beaglekanaal. 

Adios, 
Jan

  • 27 Januari 2011 - 20:43

    Jack:

    En het einde van je vakantie ook ;)

  • 28 Januari 2011 - 09:08

    Huib:

    He Jan!

    Geniet van je laatse dagen en ik zie je volgende week hier weer bij de HAN

  • 28 Januari 2011 - 13:32

    Karin:

    Geniet van de toch en alvast een voorspoedige terugvlucht gewenst! Tot snel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Jan

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 39015

Voorgaande reizen:

30 December 2010 - 30 Januari 2011

Argentinie

29 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Fietsvakantie: Elst - Florence

01 December 2007 - 01 Januari 2008

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: