Terugblik op Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Elst, Nederland van Jan Berkers - WaarBenJij.nu Terugblik op Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Elst, Nederland van Jan Berkers - WaarBenJij.nu

Terugblik op Nieuw-Zeeland

Door: janberkers

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 December 2010 | Nederland, Elst

Op 1 januari om 6 uur 's morgens weer in Nederland aangekomen (wat is het hier koud - en lang donker ), met in mijn gedachten veel leuke, mooie en bijzondere momenten....de reis was echt super!
Onderweg in het vliegtuig (24 uur gevlogen - 34 uur onderweg - 40 uur niet geslapen ) de 'film' over NZ door mijn gedachten laten gaan: de leuke momenten in de groep, de leuke spontane gesprekken onderweg, de grappige momenten, ontmoetingen met Brazilianen, NZ'ers, Koreanen, Amerikanen, ed, maar ook met Nederlanders.., de schitterende natuur, de dieren (zeehonden, zeeleeuwen, dolfijnen, pinguins, wekka's (vogels zonder vleugels), kaka's)en naturlijk niet te vergeten de vriendelijke mensen hier. Ik kom hier zeker nog een keer terug, maar dan alleen (het land is er helemaal op ingericht) heb nl nog lang niet alles gezien/gedaan.
Vanmorgen de film en foto's gezien, maar die zijn niet te vergelijken met de herinneringen die ik heb overgehouden aan de reis.

Zeker ook wat van deze reis opgestoken:
Intuitie volgen kan je leuk en bijzondere momenten op leveren! Maar ook voorafgaand aan de reis had ik al een sterk voorgevoel dat dit een bijzondere reis werd: en dat is het ook geworden: in meerdere opzichten

Zo ook mijn ervaringen met dolfijnen:

Op de een-na-laatste dag naar de Milford sound geweest. Had van te voren al een sterk voorgevoel dat het een mooie, bijzondere dag zou worden, vooral toen ik zag dat de weersvoorspelling goed was. Het regent er nl heel erg veel in de M sounds (bijna elke dag). Er valt zo'n 7 meter regen per jaar... maar toen ik er was scheen de zon, en was het droog.
Eerst met de bus door het landschap gereden...metershoge bergen die steil omhoog lopen....Indrukwekkend hoor. Het was weer z'on dag dat elke foto een schitterend plaatje kan opleveren...zeker met het mooie weer. Heb veel foto's gemaakt.
Om 15.00 uur in de boot gestapt voor een boottocht langs de Fjorden. Na een tijdje bij een aantal van de groep gaan staan; zij stonden aan de voorkant van het bovendek. Hiervandaan had je een goed zicht op de Fjorden.Door de harde wind (van zee) had ik het er erg koud (hoofd), en wilde ik na 20 min terug naar het warmere onderdek, maar voor mijn gevoel moest ik dat niet doen, omdat we de open zee opvaarden, en daar misschien wel eens dolfijnen konden zitten. We waren nog maar net op de zee of de eerste dolfijn sprong recht voor de boot op...Niet lang daarna doken er 4 dolfijnen tegelijk recht voor de boot omhoog ( 3 meter?) ....net aan de kant waar ik stond.. even later nog een die helemaal boven het water uit sprong...ook weer recht voor de boot aan mijn kant..Echt schitterend om dat op zo'n korte afstand te mogen meemaken...en het leuke is: ik heb het ook nog eens op de film kunnen vastgeleggen!
Hoorde later van anderen uit de groep dat het barpersoneel ook allemaal naar die kant van de boot kwamen kijken (dan moet het voor hen ook bijzonder zijn) Later zelf nog even gevraagd bij ene van hen: de laatste 3 maanden zijn er geen dolfijnen gesignaleerd. Vorige week wel een keer op afstand een aantal . Ook op de eerdere cruises die dag; geen dolfijnen.
Echt bijzonder om mee te maken..

Dacht dat dit het hoogtepunt van de reis was, maar de volgende dag liepen we op een strand in een baai ergens in het zuid-oosten van NZ, toen we ineens een paar meter in zee 2 dolfijnen zagen....Snel uitgekleed (niet alles ) en met nog 2 anderen de zee in gerend. Ik was net iets later, liep paar meter achter hun, maar zag dat een van die dofijnen naar ons toekwam gezwommen en tussen die andere 2 zwom (ze stonden anderhalve meter uit elkaar)...Supergaaf om van zo dichtbij dolfijnen te zien zwemmen...
Trouwnes die dag op een ander strand ook nog 3 zeeleeuwen uit het water zien komen, en op ene paar meter afstand op het strand gespot (en gefilmd)

Kerst trouwens, ik zou het bijna vergeten...heb ik dit jaar voor mijn gevoel overgeslagen. In de winkelstraten zie je er weinig van terug...en op eerste kerstdag hebben we een lange reisdag gehad....geen kerstontbijt, wel 's avonds gegeten bij een Indisch restaurant - want voor de rest was alles dicht (erg lekker - was een van de weinige restautrants die open was). Tweede kerstdag was het Boxingday; start uitverkoop in alle winkels...eigenlijk een gewone dag hier...

En oud en nieuw: zou ene kwartier voor de jaarwisseling opstijgen vanuit KL, maar het vliegtuig had een uur vertraging.....heb ik weer...
dus O&N meegemaakt in de boardingroom, geen vuurwerk gezien...Onderweg ook niks wat aan O&N deed denken (had elk uur champagne verwacht ). Maar dat maakte me helemaal niks uit, want was diep in gedachten verzonken, aan alle herinneringen van deze reis....met volgens mij een big smile op mijn gezicht...

  • 26 December 2010 - 15:32

    Piet:

    Ben je niet een beetje de tijd kwijt, 1 janauri is nog een week wachten
    nu pas 26 december

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Elst

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

26 December 2010

Terugblik op Nieuw-Zeeland
Jan

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 39112

Voorgaande reizen:

30 December 2010 - 30 Januari 2011

Argentinie

29 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Fietsvakantie: Elst - Florence

01 December 2007 - 01 Januari 2008

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: