Rio de Janeiro voor de 16e keer:) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro voor de 16e keer:) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro voor de 16e keer:)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Januari 2023 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dit is de 16e keer dat ik in Rio de Janeiro ben. Dus tijd om deze stoffige en verlaten hoek van het internet eens te updaten over het wel en wee In Rio de Janeiro. Voor de onbekende lezer die zich afvraagt hoe het komt dat ik zo vaak naar Rio ben gevlogen. Hier vertellen we meer over de aanleiding: Jan en Beatriz getrouwd dankzij All You Need Is Love | Eva Jinek

We zijn er nu 10 dagen en we blijven tot eind januari hier in deze warme chaotische stad. Op oudjaarsavond stapten we (Beatriz, Felipe -4 jaar en ik) in het vliegtuig en op nieuwjaarsdag kwamen we aan in Rio. Dat was toch wel een bijzondere ervaring. Ik had dit een keer eerder gedaan toen ik uit Nieuw-Zeeland terugvloog met Malaysia Airlines maar toen werd er niks speciaals gedaan. Dat was nu wel anders bij KLM. Om klokslag 12 uur (Ned tijd) werd er champagne geserveerd en schalde 'happy new year" van ABBA uit het omroepsysteem. De grap is dat we toen boven Zuid-Portugal vlogen, waar het op dat moment een uur eerder was.

De vliegreis (bijna 12 uur) ging goed. Felipe deed het weer supergoed, waardoor ook deze reis ook nu toch eigenkijk best relaxed was. Tot nu toe is reizen met hem altijd goed gegaan. Hij viel net na middernacht in slaap en werd 2 uur voor de landing weer wakker. Daar ben ik stiekem wel jaloers op;). Ik had 4 stoelen ter beschikking, waardoor ik helemaal plat kon liggen, maar ik heb geen minuut geslapen.....

We kwamen we om 5.20 uur in Rio de Janeiro aan. Iets te vroeg, waardoor we even moesten wachten op de familie. Het weerzien met de ouders van Beatriz was fijn. Felipe rende op z'n oma af bij het weerzien.

Felipe en Beatriz hadden helemaal geen last van een jetlag. Ik wel helaas. Dus de eerste 2 dagen heb ik veel geslapen. Op 3 januari was de zus van Beatriz en zijn we naar het strand geweest. Meestal gaan we naar het strand van Barra de Tijucca. Een van de mooiere stranden van Rio en niet touristisch. Dat is ook het strand waar Romario (ex-PSV) woont en regelmatig voetvolleybal speelt. Mocht iemand benieuwd zijn: meestal speelt hij bij 'posto' 1 of 2. Hier te zien: Romario futvolei praia da barra - YouTube Nu gingen we naar het Recreio strand aan de rand van Rio. Eerst hebben we ontbeten in een paderia (bakkerij) aan het strand. Hierdoor waren we eigenlijk te laat op het strand (9 uur), waardoor het eigenlijk al te warm is. En zeker die dag, want t werd 's middags 38 graden. Meestal zijn we er om 7 uur en blijven we er tot maximaal 11 uur. Daarna zijn we gaan lunchen bij Racho Verde, de koning van de garnalen: Restaurante Rancho Verde – O Rei do Camarão e Frutos do Mar . Ze maken hun naam wel waar, want vis en met name 'camerao' (garnalen) kun je er goed eten. De 'camarao milanese', de gepaneerde garnalen is mijn favoriet.

De dagen er na viel er heel veel regen en hebben we de zon niet gezien. Dus niemand in NL hoeft jaloers te zijn;). Vandaag voor het eerst weer zon (afgewisseld met wolkenvelden).

We zijn vooral thuis bij de ouders van Beatriz gebleven. Dat doen we altijd en daar hebben we ook de ruimte en vrijheid. Dus deze 4 weken komen we waarschijnlijk ook deze keer goed door. Afgelopen vrijdagavond zijn we nog wel uiteten geweest met een oud(e)-klasgenoot van de middelbare school. Die had ik in bijna 30 jaar niet meer gezien. Via FB zag ik toevallig dat hij in Rio de Janeiro woont. Dus zijn we met de vrouwen er bij gaan eten. En dan komen er toch aardig wat herinneringen boven.

Felipe heeft het goed naar zijn zin hier. Hij rent en speelt de hele dag en voelt zich vrij en blij. Dat is hij in NL ook, maar hier net iets meer. Ik hoor van de schoonfamilie dat hij sprekend op mij lijkt, maar de 'binnenkant' van hem is toch echt Braziliaans. Het Braziliaanse is hem op (of in?) het lijf geschreven. Je kunt aan alles zien en merken dat hij hier helemaal 'thuis' is. Leuk om te zien!

De komende week zal ik in een volgende blog wat meer vertellen over de stad Rio de Janeiro, want er valt genoeg over te schrijven, want het is een stad die nooit slaapt. Misschien vertel ik ook wel over mijn ervaringen van de afgelopen 11 jaar met Brazilië. We zullen zien....

Ciao!

• 11 Januari 2023 - 09:57

René Berkers:

Leuk om te lezen, Jan.

Fijn dat Felipe het zo naar zijn zin heeft.