Een bizar weerzien op de flanken van de fitzroy - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu Een bizar weerzien op de flanken van de fitzroy - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Jan Berkers - WaarBenJij.nu

Een bizar weerzien op de flanken van de fitzroy

Door: janberkers

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 Januari 2011 | Argentinië, El Chaltén

Ola 
Hier een bericht uit el chalten, een klein onooglijk bergdorpje ver van de bewoonde wereld.
Vandaag een supermooie en bijzondere dsg gehad: bizar eigenlijk! Al zoveel vreemde bijzondere ontmoetingen gehad ( ik bespaar jullie er een aantal: volgens mij wordt t anders te eentonig) maar die van vandaag is absoluut t vermelden waard!
Maar eerst de dag van gisteren. Gisterenmorgen vroeg 250 km met de touringbus gereden van el calafate naar el chalten. Vanuit bus krijg je een nog beterbeeld dan in het vliegtuig van de onbewoondheid van argentinie, patagonie in het bijzonder: tussen beiden plaatsen is niks: geen dorpje of iets wat lijkt op bewoonde wereld. Alleen ruige natuur!
S middags een track gelopen: wandeling naar de cerro torres: een mooie tocht van 25 km (totaal van heen en terug ) niet vlak maar klimmen en dalen. Om 14 uur vertrokken en om 21 uur terug. Goed dat ik het toch gedaan heb ( lag avond ervoor om 3 uur op bed en om 6.30 uur eruit - niet alleen brabantse nachten zijn lang;). Lekker gewandeld: op de heenweg was t druk met tegenliggers, maar op terugweg erg rustig: daardoor komt depracht van de natuur nog beter binnen. regelmatig gestopt voor een pauze, uitkijkend in stilte over schitterende natuur: kloven, rotsmassief ed. Bijzondere momenten. Maar t eindpunt is echt magisch: uitzicht over kristalhelder bergmeer gletsjer en rotsen. Alleen jammer dat de cerro torre niet zichtbaar waren.
Vandaag echt een bijzondere dag. Intuitief wist ik t gisteren al zeker dat ik fitz roy-track vandaag moest lopen. Ook nu weer niet heeft mijn intuitie me niet bedrogen. Niet alleen t weer was goed,  maar ook een hele mooie tocht: een zicht op de rotsen pilaren die hoog uittornen boven t gebergte. Een mooiere en zwaardere tocht (veel meer klimmen) dan dag eerder. De plaatselijke argentijnse piet paulusma had geen al te beste voorspellingen: bewolkt waardoor t zicht op fitzroy beperkt zou zijn. Niks was minder waar vandaag, goed wandelweer en de bewolking viel ook mee. Sterker nog hoe dichter ik bij massief kwam des te minder bewolkt. Maar vooral weinig wind. Dit is vaak op laatste steile stuk spelbreker. Nu dus niet.
Om 11 uur begonnen (20.00 uur terug) Meteen vanuit el chalten eerst pittig klimmen, daarna een lange tijd langs een grote kloof, waarna je uitkomt bij eerste uitkijkpunt op fitzroy. Daarna verder gelopen telkens weer andere schitterende perspectieven! Het laatste stuk was echt stijl: een uur lang stevig geklommen, soms klauterend tegen de rotsen omhoog. Na 45 minutrn flink klimmen was ik op het steilste stuk gekomen: met handen en voeten klauteren. Als je hier je been breekt dan duurt t lang voordat ze je gerepatrieerd hebben volgens mij;)  ik was benieuwd hoe lang t nog was: ik zag 2 wandelaars afdalen. Hen in engels gevraagd: how many minutes walking to fitzroy? ( toen ik het vroeg wist ik al: bekende gezichten) Waarop een van beiden in nederlands antwoord: he hoe kan dit? .... Hey jan! Zijn t mark en anke uit nijmegen!  Anke is jarenlang huisgenoot geweest van mijn ex ( marleen) geweest. En beiden ken ik nog van die tijd en beiden al zeker 7 jaar niet meer gezien. Bizar hoe levenspaden elkaar soms weer kunnen kruisen. Echt een bijzonder en magisch moment, vooral als je t plaatst in de setting: hoog  tegen een steile bergwand aan uitkijkend over de schitterende omgeving Als ik hen was tegengekomen in het dorp was t al bijzonder, maar deze plek maakt t extra bijzonder.  Volgens mij waren zij er net zo beduusd van. Nota bene het was vandaag ook de verjaardag van mijn ex......
Even bijgekletst en afgesproken om dinsdag ergens te gaan eten in el calafate. Leuk!
Daarna t laatse steile stuk met een nederlandse gelopen ( ik kom er hier inieens veel nl ers tegwn). Bovenaan een fotoshoot gedaan bij fitzroy. Echt super indrukwekkend en mooi! Wauw! (ik bedoel de natuur he) En ook het gletsjerwater geproefd: smaakt erg lekker. Alleen iets te vroeg weggegaan, want toen ik beneden weer indal stond waren de pilaren echt helemaal wolkenvrij.
Morgen (voor jullie vandaag) ga ik proberen fotos te plaatsen bij dit verslag
Morgenav ( lees vandaag) ga ik met de bus weer terug naar el calafate. Morgen plan ik na 2,5 week even een rustdag in: even geen schitterende natuur en ontmoetingen, please!;)

  • 18 Januari 2011 - 11:15

    Marij:

    Wat een bijzondere ervaring weer. Leuke verhalen en geweldige foto's. Je hebt wel een probleem: als je thuis komt moet je eerst uitrusten van de hele reis.
    Geniet nog maar van de laatste weken en we zien je weer snel in het NATTE Nederland.

    Groetjes,
    Marij

  • 18 Januari 2011 - 21:36

    Jan:

    Volgens mij is er iets verkeerd gegaan met fotos tpevoegen;)

    Marij: heb je goed gezien. In februari hou ik mijn winterslaap. Vandaag ook weer: wat onvergetelijke ervaringen weer.......

  • 21 Januari 2011 - 20:49

    Hennie De Gans:

    Hoi Jan,ik heb eens terug gekeken naar al je foto's maar je moet niet net doen alsof je er zoveel hebt gemaakt,want ja,,,,,,vijf maal dezelfde foto's in één verslag kan ik ook!!!(geintje ha,ha) Argentinié,
    el chalten ja in dit verslag.Toch wel leuk om te zien,groetjes Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Chaltén

Jan

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 39036

Voorgaande reizen:

30 December 2010 - 30 Januari 2011

Argentinie

29 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Fietsvakantie: Elst - Florence

01 December 2007 - 01 Januari 2008

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: